Uit een groot landelijk onderzoek van Actiz - onder 55.000 cliënten - blijkt dat mensen die gebruik maken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging zeer tevreden zijn over de geboden zorg in 2024. In de verpleeghuiszorg gaven cliënten gemiddeld een 8,3 voor de zorg, gebaseerd op ervaringen van meer dan 2.200 locaties. Ook in de wijkverpleging werden op alle negen gemeten onderdelen cijfers boven de 8 gegeven. Vooral de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener scoorden het hoogst: een mooie 8,9.
Effect op de kwaliteit van leven
Eerder onderzoek laat zien dat vooral de volgende kenmerken van verpleeghuiszorg een sterk effect hebben op de kwaliteit van leven: vaste teams met betrokken medewerkers, een cultuur van aandacht voor cliënten, hecht samenspel van behandelaars en verzorgenden, gastvrijheid en levendigheid in de woonlocatie, activerende dagbesteding, nabije familieleden, management vanuit zorginhoudelijke visie. Deze inzichten voeren naar de kwaliteitsopdracht in de praktijk.
Zorgmedewerkers maken het verschil
De resultaten van Actiz laten zien dat zorgmedewerkers, ondanks alle uitdagingen in de sector, erin slagen om iedere dag weer mensgerichte en liefdevolle zorg te bieden. Ook op de zogenoemde aanbevelingsvraag – of cliënten hun zorgorganisatie zouden aanraden aan anderen – scoort de sector goed. De Net Promoter Score (NPS) is licht gedaald van 59,9 naar 54,8, maar nog steeds beveelt een ruime meerderheid hun zorgorganisatie aan.
Ruimte om te leren en verbeteren
De uitkomsten van de jaarlijkse meting geven niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook waar nog ruimte is voor verbetering. Zo scoorde de vraag of de zorg op het afgesproken tijdstip komt, met een 8,0, het laagst. Toch is het de vraag of dit iets zegt over de geboden zorg. Onze thuiszorgteams hebben (terecht) moeite met deze vraag. Op tijd komen is niet altijd mogelijk als je te maken hebt met bijvoorbeeld gebrek aan collega’s door personeelstekort en prioriteiten moet stellen. De meeste thuiszorgteams spreken daarom ook geen vaste tijdstippen af, omdat dit in de praktijk onhaalbaar is. In gesprek blijven met elkaar is belangrijk om goed af te stemmen en te blijven leren en ontwikkelen.
Aandacht voor kwaliteit van bestaan
Naast zorgkwaliteit werd ook gevraagd naar de ervaren kwaliteit van leven. Mensen blijven daarover gematigd positief. Een belangrijk signaal om aandacht te blijven houden voor welzijn, zingeving en een menswaardig leven – naast goede medische zorg.
Score Zorgcentra De Betuwe
Zorgcentra De Betuwe scoort op ZorgkaartNederland een 8,3. En loopt hiermee gelijk op met het landelijk gemiddelde. Er blijft echter altijd aandacht voor kwaliteitsverbetering. En wij denken hierbij altijd aan het belang van de individuele cliënt:
- De cliënt houdt altijd de regie waarbij de nadruk ligt op wat hij/zij nog wel kan
- Welke hulp is er nodig?
- Wat zijn de gezondheidsrisico’s en wat vergt extra aandacht?
- En op welke manier ervaart iemand het leven als prettig?
Een tweede belangrijke factor is de manier waarop teams en locaties evalueren en reflecteren op de geboden zorg. Samen met de ervaringen van cliënten geeft dit de kaders aan van een kwaliteitsplan. De kern van kwaliteit is of dit systematisch gebeurt.
Ervaringsmeting Generiek Kompas
In 2025 loopt er een nieuwe landelijke meting, waarbij cliënten én hun naasten hun ervaringen kunnen delen. Dit meetinstrument hoort bij het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. Per 1 januari 2025 is dit nieuwe meetinstrument beschikbaar en tevens het instrument wat elke organisatie in de Wlz en de Zvw gebruikt om jaarlijks een ervaringsmeting uit te voeren en de uitkomsten ervan aan te leveren bij de gegevensmakelaar.